Τόσο μακρινά, πόσο κοντά

Ακέραιη γυναικεία προτομή, 323 – 31 π.Χ. Βρέθηκε στην Αμφίπολη.
Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης

nationalarchive.culture.gr

Μπορούμε να διαβάσουμε το παρελθόν με έναν διαφορετικό, λιγότερο επίσημο τρόπο; Μπορούμε να το απαλλάξουμε από την “ιερότητα” που το περιβάλαμε και να πορευτούμε για λίγο πλάι του με οδηγό τα υλικά κατάλοιπα που μας άφησαν γενναιόδωρα, όσοι έζησαν πριν από μας; Να αναζητήσουμε στα “αντικείμενα – μνημεία” τα κοινά και ανθρώπινα και να ανασύρουμε ιδέες, γνώσεις και συναισθήματα που πηγάζουν από το ατομικό ή συλλογικό φαντασιακό;…

Πήλινο ομοίωμα σπιτιού, 5400-4500 π.Χ. Βρέθηκε στον Προϊστορικό οικισμό Ζάρκου.
Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας

nationalarchive.culture.gr

οικογένεια
Μία ολόκληρη οικογένεια, γονείς, παιδιά, παππούς, γιαγιά βρίσκεται κάτω από το δάπεδο ενός σπιτιού. Δεν είναι παρατημένοι τυχαία στο χώμα. Είναι όλοι μαζί μαζεμένοι στο μικρό σπιτάκι τους με το μεγάλο φούρνο. Είναι από πηλό και αποτελούν προσφορά για την καλή τύχη της οικογένειας που εγκαινίασε από πάνω το καινούργιο της νοικοκυριό.

Αττικός μελανόμορφος κιονωτός κρατήρας, 6ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο Ορφανίου.
Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας

nationalarchive.culture.gr

πόλεμος
“…Ο ίδιος γέννησε απ᾽ το κεφάλι του την αστραπόματη Αθηνά,
δεινή να ξεσηκώνει το θόρυβο της μάχης, στρατοδηγήτρια, αδάμαστη,
δέσποινα, που της αρέσουν οι κραυγές, οι πόλεμοι κι οι μάχες….”
Ησίοδος, Θεογονία, 924-926

Φορητή εικόνα Οι άγιοι Θεόδωρος ο Τήρων και Θεόδωρος ο Στρατηλάτης έφιπποι, 15ος αι., Ιερός Ναός Αγίας Μαρίνας.
Συλλογή Ιεράς Μητροπόλεως Τρίκκης και Σταγών

nationalarchive.culture.gr

φίλοι
Μπορεί οι δύο Θεόδωροι να ήταν ένα πρόσωπο, στη συνείδηση των πιστών, όμως, από πολύ παλιά έκαναν μια ανίκητη δυάδα με θείο σκοπό. Στις τοιχογραφίες και τις φορητές εικόνες των ναών τους συναντούμε πάνω στα άλογά τους, ντυμένους με στρατιωτικές στολές και αγκαλιασμένους σαν να είναι δυο αδερφικοί φίλοι

Τμήμα επιτύμβιου ανάγλυφου, 4ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στη θέση Πατάρια στον Λιμένα Θάσου.
Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας

nationalarchive.culture.gr

απόγνωση
Οι άωροι νεκροί βαραίνουν το σπίτι και την πόλη. Δεινή η συμφορά των γονιών που θάβουν τα παιδιά τους. Διαταράσσεται η φυσική πορεία των πραγμάτων.

Σύμπλεγμα ειδωλίων, 323 π.Χ. – 31 π.Χ. Αρχαιολογικός χώρος Αμφίπολης.
Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης

nationalarchive.culture.gr

Επιτάφιος θρήνος
“Γιε μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου
πουλάκι της φτωχειάς αυλής, ανθέ της ερημιάς μου,
Πώς κλείσαν τα ματάκια σου και δε θωρείς που κλαίω
και δε σαλεύεις, δε γροικάς τα που πικρά σου λέω; ”
Γιάννης Ρίτσος, Επιτάφιος, Ι, 1-2

 

Ανθεμωτή επιτύμβια στήλη με ανάγλυφη παράσταση νέου με πετεινό, τ. 6ου αι. π.Χ. Βρέθηκε στο Ακραίφνιο Βοιωτίας.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας

nationalarchive.culture.gr

Μνήμα-μνήμη
Ο Φίλεργος, γλύπτης θαυμάσιος από την Αθήνα έφτιαξε με γνώση και ευαισθησία μια επιτύμβια στήλη στο Ακραίφνιο της Βοιωτίας. Την παραγγελία έδωσε ο Πύριχος, για ένα όμορφο μνήμα στο δρόμο προς τη Θήβα σε ανταμοιβή της παλιάς φιλίας και αγάπης προς τον Μνησίθεο

Σύμπλεγμα Έρωτα και Ψυχής, Οδός Λαγκαδά,1ος αι. μ.Χ. Βρέθηκε στην ανασκαφή του συγκροτήματος Αξιός.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

nationalarchive.culture.gr

ανίκητος έρωτας
Ο Έρωτας και η Ψυχή έζησαν την πιο συγκλονιστική ιστορία αγάπης. Αντιμετώπισαν δοκιμασίες και ζήλιες και τα εμπόδια που τους έβαζαν θεοί, άνθρωποι και δαίμονες. Και νίκησαν. Την ιστορία τους διηγήθηκε ο Απουλήιος στις Μεταμορφώσεις του. Αργότερα, ο Σαίξπηρ μας μίλησε για μια παρόμοια ιστορία αγάπης με εμπόδια, που δεν είχε καλό τέλος.

Τμήμα ανοιχτού πήλινου αγγείου, συγκολλημένο από δύο όστρακα, 5ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στον Παλαμά.
Φυλάσσεται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Καρδίτσας

nationalarchive.culture.gr

πόθος
Σε αντίθεση με τον Έρωτα, ένας άλλος γιος της Αφροδίτης που δεν τον χαρακτήριζε το μέτρο, ο Πόθος, δεν μπόρεσε ποτέ να καταφέρει και να γίνει συνοδός της αυστηρής μητέρας του, όπως ο αδερφός του

Πίνακας ζωγραφικής του Θεόφιλου που εικονίζει τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα, 1900 μ.Χ. – 1949 μ.Χ.
Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού

nationalarchive.culture.gr

ρομαντικός έρωτας
“Ἐφανερῶσαν το κ’ οἱ δυὸ πὼς εἶναι ἐκεῖ σωσμένοι
κι ἀπόκει στέκου σὰ βουβοὶ κ’ ἡ γλώσσα τως σωπαίνει.
Ἤτρεμ’ ἐκείνη σ’ μιὰ μεριὰ κ’ ἐκεῖνος εἰς τὴν ἄλλη
κι ὁ γεῖς τὸν ἄλλο ἐνίμενε τὴν ἐμιλιὰ νὰ βγάλη˙ ”
Βιτσέντζος Κορνάρος, Ερωτόκριτος

Πλακίδιο με παράσταση Σφίγγας, 700-480 π.Χ. Βρέθηκε στην Άμφισσα.
Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών

nationalarchive.culture.gr

αίνιγμα
Ποιο πλάσμα στέκεται το πρωί στα τέσσερα πόδια, το μεσημέρι στα δύο και το βράδυ στα τρία; Ένας μόνο απάντησε το αίνιγμα και ήταν η αρχή για την τραγωδία της αμαρτίας

Πήλινο ειδώλιο κωμικού ηθοποιού, 3ος αι. π.Χ., Βρέθηκε στη σωστική ανασκαφή στον χώρο επέκτασης του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Φυλάσσεται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης

nationalarchive.culture.gr

Έστιν, ουν, τραγωδία
Χορός, μάσκες, λόγος και ένα κοινό συγκινησακά φορτισμένο. Η αρχαία τραγωδία ήταν μια κρατική γιορτή και οι πολίτες έπαιζαν το ρόλο τους, διαγωνιζόμενοι ή μη, σε αυτό το συμμετοχικό θεσμό της πολιτικής επανάστασης που λεγόταν δημοκρατία. Μέσα στο θέατρο η πόλη παρουσιαζόταν στον εαυτό της.

Ερυθρόμορφος κωδωνόσχημος κρατήρας, 5ος – 4ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στο Γυμνάσιο της Αμφίπολης.
Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας

nationalarchive.culture.gr

συμπόσιο
“Αλήθεια, Απολλόδωρε, ζητούσα τελευταία να σε βρω. Ήθελα να μάθω λεπτομέρειες για τη συγκέντρωση του Αγάθωνα και του Σωκράτη και του Αλκιβιάδη και των άλλων, που έλαβαν μέρος στο δείπνο τότε, για τις ομιλίες περί έρωτος”
Πλάτωνος, Συμπόσιο 6b-12b

Ανάγλυφο με παράσταση νεκρόδειπνου, 1ος αι. μ.Χ.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θάσου

nationalarchive.culture.gr

στον δικό τους κόσμο
Στο νεκρικό συμπόσιο που με φροντίδα χαράχτηκε πάνω σε μάρμαρο μια τελευταία εικόνα ιδανικής οικογενειακής ζωής απαθανατίζεται. Ο νεκρός άνδρας σοβαρός κοιτά από το ανάκλιντρο τη σύζυγό του που κάθεται στητή απέναντί του. Μπροστά του ένα τραπεζάκι με εδέσματα. Στο ίδιο μάρμαρο, αλλά στον δικό τους κόσμο ένα κορίτσι κοιτά αποφασιστικά και με νόημα το μικρό αγόρι απέναντί του. Είναι έτοιμο να δώσει το σύνθημα να ορμήσουν στον κόσμο των ζωντανών.

Κατάδεσμος σε κύλικα, 4ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στη Βρωμούσα Χαλκίδας.
Αρχαιολογικό Μουσείο ΑΡΕΘΟΥΣΑ, Χαλκίδα

nationalarchive.culture.gr

κατάρες
Μέσα σε τάφους ανήσυχων νεκρών, πάνω σε μολύβδινες πινακίδες, χαράζουν λόγια μαγικά και οδηγούν το μένος των καταχθόνιων δυνάμεων στον προσωπικό εχθρό, τον αντίζηλο, την άπιστη ερωμένη

Ειδώλιο γυναικείας μορφής τύπου Ταναγραίας, 3ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στη Θήβα.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας

nationalarchive.culture.gr

Η κυρία του σπιτιού
“Της δίδαξα ότι ακόμηκαι στις ευνομούμενες πόλεις οι πολίτες πιστεύουν πως δεν είναι αρκετό να έχουν μονάχα καλούς νόμους, αλλά πρέπει να έχουν και καλούς νομοφύλακες, που επιβλέπουν αυτόν που εφαρμόζει τους νόμους και τον επαινούν, ενώ αν κάποιος τους παραβιάζει, τπν τιμωρούν. Συμβούλευα, λοιπόν, τη γυναίκα μουνα είναι νομοφύλακας στα οικογενειακά ζητήματα”.
Ξενοφών, Οικονομικός

Πήλινο αλογάκι, παιχνίδι, 4ος -3ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στην Κρήνη Φαρσάλων.
Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας

nationalarchive.culture.gr

Παιχνίδια για μικρούς
Σέρνει το αλογάκι του με μανία παντού. Μέσα στο απίτι, στην αυλή, στη βόλτα με τον οικέτη.

Ειδώλιο παιδικής μορφής πάνω σε χήνα, 3ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στην επαρχιακή οδό Θηβών – Μουρικίου.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας

nationalarchive.culture.gr

Δεν το αποχωρίζεται ποτέ, παρά μόνο για να καβαλήσει την αγαπημένη του χήνα…

Πήλινο ειδώλιο γυναικείας μορφής-πλαγγόνα, 1ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στη θέση Ραμόνα, στο Δυτικό Νεκροταφείο στη Θεσσαλονίκη.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

nationalarchive.culture.gr

… ή να αρπάξει την όμορφη κούκλα της μεγάλης του αδερφής

Ειδώλιο αστραγαλίζουσας, 300 μ.Χ. – 399 μ.Χ. Βρέθηκε στην Αμφίπολη.
Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης

nationalarchive.culture.gr

και μεγάλους
Με τι χάρη και άνεση ρίχνει τα κότσια! Συγκέντρωσε τους περισσότερους βαθμούς και νίκησε τις φίλες της.

Πήλινο σύμπλεγμα εφεδρισμού δύο γυναικείων μορφών, 4ος αι. π.Χ.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

nationalarchive.culture.gr

Τώρα θα την κουβαλήσει στους ώμους της, μέχρι την άκρη του δρόμου, η πρώτη χαμένη. Θα της κάνει την χάρη και δεν θα της κλείσει τα μάτια στη διαδρομή…

Τμήμα μελανόμορφου κορινθιακού κιονωτού κρατήρα, 560 π.Χ. Βρέθηκε στη Σάνη Χαλκιδικής.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

nationalarchive.culture.gr

υποδοχή
Δώσε το δεξί σου χέρι να υποδεχτείς τον επισκέπτη σου, να τον δεξιωθείς, να τον τιμήσεις. Να δείξεις ότι τον εμπιστεύεσαι και τον τιμάς

Μαρμάρινη ενεπίγραφη επιτύμβια στήλη με ελεγειακό επίγραμμα,2ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Πολυρρήνιας.
Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων

nationalarchive.culture.gr

αποχαιρετισμός
Ένωσε το δεξί σου χέρι με αυτό του πατέρα σου που τον αφήνεις πίσω. Αποχαιρέτησέ τον για τελευταία φορά

Επιτύμβια στήλη σκηνή δεξίωσης, 4ος – 2ος αι. π.Χ. Βρέθηκε στην Αμφίπολη.
Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας

nationalarchive.culture.gr

όπως ο Αμύντας δεν αφήνει το χέρι του γιου του, να του θυμίζει ότι θα ενωθούν και πάλι στην άλλη ζωή. Έτσι θα είναι για πάντα μαζί.

Χρυσό δακτυλίδι με επιγραφή και ανάγλυφη παράσταση χειραψίας δεξίωσης, 3ος αι. μ.Χ. Βρέθηκε στην οδό Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

nationalarchive.culture.gr

εμπιστοσύνη
Οι Ρωμαίοι έδωσαν και μια άλλη διάσταση στη δεξιά χειραψία ή αλλιώς δεξίωση. Βεβαίωναν την εμπιστοσύνη και επισημοποιούσαν τον όρκο. Ακόμη σε αγάλματα, νομίσματα και δαχτυλίδια τα ανδρόγυνα ενώνοντας τα δεξιά τους χέρια δήλωναν την εμπιστοσύνη, την αρμονία, την ομόνοια και τον αιώνιο δεσμό

Χάλκινο κλειδί, 8ος-10ος αι. μ.Χ.
Φυλάσσεται στην ΕΦΑ Ρεθύμνου

nationalarchive.culture.gr

σύμβολο
Φορέας πραγματικών και συμβολικών ιστοριών, φύλακας του φυσικού και του υπερβατικού χώρου, κάθε κλειδί κουβαλά και ξεκλειδώνει πολλές ιστορίες, ατομικές και συλλογικές. Αυτές οι ιστορίες έχουν να κάνουν κυρίως με αυτόν ή αυτή που το κρατάει και καθορίζει πότε και σε ποιον θα τις αφηγηθεί.